Conference

S-5 October 31(Wed) 9:30~13:00 Venue:PACIFICO Yokohama Conference Center 監修:日経ビジネス 有料

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Professional seminar

Next-Generation Mobility

Seeking the Future of Cars and Transport Society

The position held by cars in our lives and in society is changing. Backed by detachment of young people from cars, development of urban transport systems, and rising concern for environmental issues, the presumption of car ownership is beginning to lose its force. In future, how will the environment surrounding cars change, and how will this change the cars, transport society, and community?

Admission fee \19,000JPY (include tax)

Half year subscription for "Nikkei Business and Nikkei Business Digital Edition" is included. Delivery address is limited in Japan.

  • 9:30~10:20

    Future of Urban Transport

    超高齢化社会の進展と環境問題の深刻化を背景に、自家用車に過度に依存しなくても済む都市を支える都市交通の実現に向けての課題を論じる。徒歩、自転車、バスやLRTなどの公共交通とまちづくりを上手に組み合わせることで描ける未来の姿に向けて、海外での先進的な取り組みを紹介しながら、日本の都市のあり方、日本が支援するべき開発途上国の都市のあり方を考察する。

    Yokohama National University Graduate School, professor at Institute of Urban Innovation

    Fumihiko Nakamura

    工学博士。東京大学工学部助手、アジア工科大学院助教授(海外派遣)を経て、1995年横浜国立大学工学部助教授に就任。その後、同大学院環境情報研究院教授、同工学研究院教授、同都市イノベーション研究院教授などを歴任。専門は都市交通計画、交通施設計画、都市計画、地域計画など。

  • 10:20~11:10

    The Future of Urban Mobitity

    We are experiencing an extraordinary shift of values and behavior in developed societies all around the world. While a few years ago even in urban areas owning a car served as a status symbol, today this is becoming less relevant. But mobility, including individual mobility, is gaining ever more importance for life in today’s cities. Increasingly, citizens of large urban areas want to drive a car without owning one.
    car2go is one answer to this development that has been proven in more than a dozen cities worldwide. car2go’s vehicles are spread all over the city – they are free floating, thus, not using a fixed rental station – they can be used spontaneously by registered car2go members and offer full flexibility of use, right where people want it. The offered flexibility and ease of use has already attracted well over 120,000 customers. By using car2go, people save space, they save the environment, and they consume intelligently.
    car2go is ready to become one piece in the puzzle for future inner-city mobility concepts. Learn how it works, how it benefits large urban areas and what our first experiences in different countries have been.

    car2go Chief Operating Officer

    Rainer Becker

    Rainer Becker joined Daimler AG in 1998. Since then he has worked for the company’s Mercedes-Benz and smart divisions in Stuttgart, Germany, and spent one year with Mitsubishi Motors in Tokyo, Japan. Since 2009 he has been working at car2go, a start-up business owned 100% by Daimler AG. He began by building up the second pilot operations in Austin, TX, USA. Since the beginning of 2010 he has served as car2go’s COO, taking responsibility for acquiring and rolling out the majority of European car2go locations, for fleet purchase and management, for product management and for developing and streamlining car2go’s operative processes. He is also responsible for developing car2go’s business beyond the current European and North American focus.

  • 11:20~12:10

    Working with Honda Telematics “Inter-Navi” environment and safety

    世の中から渋滞をなくしたい。未然に災害から回避できないか。もっとカーライフを楽しく豊かなものにしよう。その想いで進めているHondaテレマティクス「インターナビ」。そのコア技術として2003年に自動車メーカーとして初めて実用化したフローティングカー(プローブカー)情報は、VICSを補完するだけでなく、世の中の役に立ち、より安全で環境にも配慮したスマートモビリティー社会実現に向けて進化し続けている。

    Honda Motor Co., Ltd.

    Takeshi Imai

    入社して以来、一貫して情報系ナビゲーション分野に携わって30年になる。2002年にHondaテレマティクス「インターナビ」を立ち上げてきた。

  • 12:10~13:00

    Efforts toward Spread of Smart City – Car Sharing and Parking Lot Utility Example

    パーク24グループは、快適なクルマ社会の実現を基本理念に掲げ、駐車場を基軸としたサービスを展開している。当社グループのスマートシティ(スマートモビリティ)への取り組みとして、新しい移動手段であり、クルマ利用の最適化に繋がるカーシェアリングサービス「タイムズプラス」を提供している。カーシェアリングサービスの現状と将来展望、EVカーシェアリングサービスの事例や現状の課題、さらに、EV普及に向けた駐車場への充電設備の導入や公共交通との連携を促す交通ICパーク&ライドサービスなど、スマートシティの普及に向けた、駐車場活用事例について紹介する

    Park24 Co., Ltd.

    Shinjiro Aoki

    1999年パーク24入社、EV普及に向けた駐車場充電設備の導入や課題解決に携わる。2005年パーキング総合研究所(現パーク24モビリティ研究所)所長、2008年よりグループ会社ITS事業企画㈱社長を兼務、次世代駐車場サービスおよびITS/DSRC事業の事業性評価検討を行う。

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