Conference

S-7 October 31(Wed) 14:00~17:30 Venue:PACIFICO Yokohama Conference Center
監修:日経Automotive Technology/日経エレクトロニクス
有料

closed

Professional seminar

V2H/V2G Front Line Linking Car and Family, and Car and Local Community (tentative)

自動車が切り開くスマートコミュニティー社会

A number of elements linking car and home, or car and region are essential in the move toward serious introduction of electric vehicles (EV) and plug-in hybrid vehicles (PHEV). How will car-mounted batteries be utilized in electric vehicles? Analysis of efforts in electrical vehicles, and of their future direction, by a lecturer active on the front line

Admission fee \28,000JPY (include tax)

  • 14:00~14:50

    Plug-In-Vehicle Battery Secondary Use : Mobile Electricity, Vehicle-to-Grid (V2G), and Repurposed Battery Energy-Storage Value

    All of the world's major automakers are developing plug-in electric vehicles (PEVs), including over thirty models that are being sold or will be released for sale in the United States by 2013. Nevertheless, high initial prices -- dominated by battery costs -- continue to threaten rapid and widespread commercialization. Innovative opportunities exist to create value that could simultaneously support the commercialization of PEVs while providing valuable energy-storage services to an increasingly smart electric grid. Dr. Williams will describe these opportunities and results from several projects that examined "mobile electricity" and distributed grid-support services using both vehicle-to-grid (V2G) and repurposed battery-to-grid (B2G) approaches.

    Assistant Adjunct Professor and Program Director, Luskin School of Public Affairs University of California, Los Angeles

    Dr. Brett Williams

    Dr. Williams is the Electric Vehicle & Alternative Fuel Program Director at the UCLA Luskin Center for Innovation and an Assitant Adjunct Professor of Public Policy.
    At UCLA Luskin he is engaged in regional plug-in electric vehicle (PEV) readiness planning, assessing the challenges of charging in multi-unit dwellings, and comparing V2G and B2G approaches to providing grid-support services with PEV batteries. Most recently a senior EV and energy researcher at UC Berkeley, he 1) explored electric‐fuel implementation with the California Energy Commission, 2) analyzed the energy and GHG impacts of real-world, household use of plug-in and fuel-cell vehicles with Toyota, and 3) investigated PEV battery secondary use, to be discussed today. Previously, he was a senior analyst for Amory Lovins at the Rocky Mountain Institute where he helped spin-off Hypercar, Inc. (now FiberForge), was a member of a G8 environmental future summit, and consulted for automotive and energy firms and a member of the European Commission.
    He received a Ph.D. in Transportation Technology & Policy and a Business Development certificate from UC Davis, an M.Phil. in Environment & Development from Cambridge University (UK) and a B.A. in Physics/Public Policy Analysis from Pomona College (Claremont CA).

  • 14:50~15:40

    Kashiwanoha Smart City

    公民学の連携と世界最先端の知と技術の結集によって課題解決型の街づくりを目指す「柏の葉スマートシティプロジェクト」では、3つの側面があります。エコで災害に強い「環境共生都市」、高齢者も含め誰もがいきいきと暮らせる「健康長寿都市」、日本が誇る技術力を活かして新産業を生み出しグリーン経済を支えていく「新産業創造都市」。柏の葉モデルともいえる公民学連携による次世代都市モデルづくりを進めています。

    Mitsui Fudosan Co., Ltd. Kashiwanoha Smart City Mitsui Real Estate manager of Kashiwanoha Capacity Project Promotion

    Jyunya Kawai

    1959年千葉県生まれ。83年東京大学工学部都市工学科卒、三井不動産入社。分譲マンション事業、幕張ベイタウン街づくり、汐留ツインパークスの担当を経て、2006年から 柏の葉キャンパスシティプロジェクトを担当している。

  • 15:40~16:30

    An electric vehicle (EV) and a smart community ~ New relation between a car and society

    Nissan Motor

    Haruhiko kondo

  • 16:40~17:30

    Panel Discussion

    【Moderator】

    Universal Energy Research Institute, Inc.

    Takeshi Kaneda

    1990年に東京工業大学大学院エネルギー科学専攻で博士課程を修了後、三菱総合研究所に入社。同研究所エネルギー技術研究部次世代エネルギー事業推進室長を経て2004年より現職。EV・PHVおよびFCVなど次世代モビリティーの普及戦略・マーケット開拓に関わる調査・研究に携わるとともに、地域特性と導入効果の関係を勘案したビジネスモデルをテーマにしている。

    【Panelist】

    Universal Energy Research Institute, Inc.

    Masao Hori

    1957年に東京大学大学院(化学工学)修士修了後、日本原子力研究所に入社。米国ブルックヘブン国立研究所、動力炉・核燃料開発事業団、米国アルゴンヌ国立研究所などを経て現職。充電型自動車・電力系統間のV2Gによるアンシラリーサービスなど双方向電力流通の方式・効果について調査・研究している。

    Assistant Adjunct Professor and Program Director, Luskin School of Public Affairs University of California, Los Angeles

    Dr. Brett Williams

    UCLA(カリフォルニア大学ロサンゼルス校)ラスキンセンターのEVと代替燃料のプログラムに関するディレクター。主にPHEV/EVと住宅/電力網との連携に関する研究や、PHEVの実証実験に関与している。最近はUCバークレー校のEVとエネルギーに関する上級研究者として、1)カリフォルニア州エネルギー委員会とEVの実証実験、2)トヨタ自動車とエネルギーと温室効果ガスが世界、およびPHEVとFCVに与える影響に関する分析、3)車載電池の二次利用の調査、などにも取り組む。過去にはロッキーマウンテン研究所のシニアアナリスト、G8環境未来サミットのメンバー、自動車やエネルギー業界に対するコンサルタント、欧州委員会のメンバーを務める。ポモナカレッジ(クレアモントCA)で物理/公共政策分析の学士号を取得後、英ケンブリッジ大学で環境開発の修士号、カルフォルニア大学デービス校で交通技術と政策、事業開発の博士号を取得している。

    Mitsui Fudosan Co., Ltd. Kashiwanoha Smart City Mitsui Real Estate manager of Kashiwanoha Capacity Project Promotion

    Jyunya Kawai

    1959年千葉県生まれ。83年東京大学工学部都市工学科卒、三井不動産入社。分譲マンション事業、幕張ベイタウン街づくり、汐留ツインパークスの担当を経て、2006年から 柏の葉キャンパスシティプロジェクトを担当している。

    Nissan Motor

    Haruhiko kondo

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